روی خط خبر

موضوع: سلامت، تغذیه، تناسب اندام منبع: نصف جهان
امتیاز: 5 5

مطلب با عنوان توصیه‌های تغذیه‌ای برای روز‌های آلوده از وب سایت نصف جهان nesfejahan با درج لینک اصلی خبر نمایش داده شده است.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای روز‌های آلوده

در روزهای بروز آلودگی هوا افراد می توانند با استفاده از برخی مواد غذایی اثرات نامطلوب هوای آلوده بر بدن را از بین ببرند.

هوای آلوده بخودی خود حاوی ترکیباتی اکسید کننده و سمی است و از طرفی بدن همواره به ذراتی که در هوای آلوده وجود دارد واکنش التهابی نشان می دهد. اما ترکیبات آنتی اکسیدانی از این فعالیت ها ممانعت می کنند.مواد غذایی مقوی در برابر الودگیآلاینده های موجود در هوا با حمله به سلولهای بدن عوارض نامطلوبی را به جا می گذارند. در حالت عادی ، سیستم دفاعی بدن ، سلول ها را از کلیه آسیب های بیرونی محافظت می کند. اما عوامل مخرب محیطی مثل اشعه ماوراء بنفش، الکل و آلودگی های محیط باعث می شوند بدن نتواند مبارزه کند، در نتیجه ساختمان و عمل سلول های بدن توسط مخرب های رادیکال های آزاد تخریب می شوند . در مقابل آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که جلوی عمل رادیکال های آزاد را گرفته و مانع از تخریب سلول های حیاتی بدن می شوند. مصرف بیشتر آنتی اکسیدان ها زمینه ای را فراهم می کنند که بدن به راحتی رادیکال های آزاد مضر را از بین ببرد. منابع غذایی آنتی اكسیدانی عبارتند از: ویتامین های C , E،کاروتنوئیدها، ، سلنیوم و پلی فنول ها هستند.افراد می توانند برای مقابله کردن با آلودگی از مواد غذایی مقوی استفاده کنند که یکی از این نوع مواد مایعاتی مانند آب است. البته مصرف شیر کم چرب هم مانع جایگزین شدن سرب در بدن می شود. افراد باید در روز های آلوده کمتر از فست فود و غذا های سرخ کردنی مصرف کنند. مواد غذایی حاوی ویتامین C یکی از بهترین راهکار ها برای مقابله با آسیب ناشی از مولکول های رادیکال آزاد بر اثر تماس با آلاینده های هوا است.تاثیرات سبزیجات بر آلودگیدر این بین مکمل هایی حاوی املاح و ریز مغذی ها ، ویتامین C ، ویتامین D، E، B۱۲، بتاکاروتن، اسید های چرب امگا ۳ و منیزیم برای تقویت بدن مفیدهستند. منابع خوراکی غنی از منیزیم سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند و در تسکین مجاری تنفسی نقش زیادی دارند. بهترین منابع حاوی منیزیم شامل مغز خشکبار، اسفناج، تخم کدو، ماست و حبوبات است.اسید های چرب امگا ۳ سپر دفاعی خوبی در برابر آ لاینده ها هوا هستند. منابع خوراکی غنی از این اسید های مفید شامل مغز های روغنی مانند: گردو، دانه هایی مثل تخم کتان، ماهی های چرب و روغن ماهی هستنداثرات لبنیات در برابر آلودگی مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان ها تاثیر زیادی بر سیستم ایمنی بدن دارند . با تقویت سیستم ایمنی ، بدن در مقابل بیماری های مختلف به ویژه بیماری های فصلی مانند: سرماخوردگی و آنفلوآنزا، اسهال و استفراغ ، در مواقع آلودگی مقاوم می شود. نوشیدن چای سبز باعث آرامش، رفع التهاب و حساسیت دستگاه تنفس (بافت های آسیب دیده) می شود. البته باید توجه داشت نوشیدن چای سبز به طور متعادل مفید است ولی استفاده بیش از حد آن می تواند ضرر داشته باشد. مصرف روزانه شیر ومواد لبنی به مقدار كافی، عوارض ناشی از آلودگی هوا را بر دستگاه گوارش کاهش می دهد .

مطلب با عنوان توصیه‌های تغذیه‌ای برای روز‌های آلوده از وب سایت نصف جهان nesfejahan با درج لینک اصلی خبر نمایش داده شده است و آپین در قبال محتوای اخبار هیچ مسئولیتی ندارد.

مطلب با عنوان توصیه‌های تغذیه‌ای برای روز‌های آلوده از وب سایت نصف جهان با درج لینک اصلی خبر نمایش داده شده است. جهت مشاهده جزئیات بیشتر به نصف جهان nesfejahan مراجعه نمائید.

پربازدیدترین برچسب ها
اخبار گوناگون